Sokken breien voorraad voor de winter maken, maattabel sokken breien

Ik ben nog druk met sokken breien bezig, leuk om te doen en een makkelijk werkje wat je ook goed mee kunt nemen. Lekker om een voorraadje voor de winter te maken.

Een sok breien is een handzaam breiwerkje ik doe het bijvoorbeeld ook graag in de bus of trein. Als ik lees tijdens het reizen word ik meestal misselijk, maar met breien geen last. Zo heb je ook nog eens een praatje onderweg met je medereizigers.

zelfgebreide sokken 

sokken breien 
Ik zit nog wel steeds te stoeien met de maten en het aantal steken. De sokken van deze zwarte wol bijvoorbeeld had ik eerst te groot gebreid. Dus maar weer opnieuw begonnen.

Even een geheugensteuntje voor mezelf

Sokken dunne wol maat 46 naalden 2,5 beginnen met een boord van 54 steken.

Sokken dunne wol maat 38 naalden 2,5 beginnen met een boord van 48 steken.

Sokken dikke wol maat  43 naalden 2,5 beginnen met een boord van 48 steken.


Best lastig vind ik het aantal steken loopt in de diverse maattabellen wel heel snel op. Ik heb gemerkt dat bij grotere maten de sok niet zo veel breder hoeft maar vooral wat langer.

KLIK HIER VOOR MATENTABEL SOKKEN BREIEN VOOR DIKKE EN DUNNE WOL

Als je bijvoorbeeld 72 steken neemt voor sokken maat 46 zijn ze veel te ruim en te breed. Dus even proberen wat het beste werkt. Iedere wol is ook weer anders en de een breit vaster als de ander.


Reacties