Zelfgebreide trui jaren 40 is af en geweldig gelukt goed patroon, mooie pasvorm

Een tijd niet geblogd omdat ik druk bezig was met mijn trui. Eindelijk af toch altijd meer werk als je denkt, maar wat een leuke trui.

Gebreid volgens een oud patroon uit een 3 Suisses boek van de jaren 40 !!! KLIK HIER

Wat een geweldig patroon ik houd van korte en strakke truien en vind de patronen van tegenwoordig vaak te los en te grof. Dit patroon is geweldig past uitstekend, let alleen wel op de maat de centimeters kloppen maar maat 38 was vroeger echt een stuk kleiner.

Lengte is perfect, fijn aansluitend model, mouwen goede lengte en ook niet te wijd. De kraag heb ik er zelf bij verzonnen. In het patroon stond ook nog een split aan de achterzijde maar ik houd niet van een 'gat' op mijn rug te koud dus heb ik dit niet gebreid.

Kortom hier het resultaat van mijn nijvere breien.

zelfgebreide trui jaren 40 patroon 
Hier boven het resultaat maar ben wel even bezig geweest. De streepjes zitten in de wol geverfd dus geen telpatroon of honderd draadjes om af te hechten gewoon lekker doorbreien.

Ik had het voorpand al laten zien daarna het achterpand en de mouwen gebreid.

achterpand trui 

mouwen trui 
Ik had een leuke trui van H&M met een bijzondere hals die heel fijn draagt dus wilde ik deze ook op mijn zelfgebreide trui. Hiervoor moest ik twee lapjes breien van 15 cm breed x 60 cm lang.

trui breien onderdelen breiwerk voorpand, achterpand, mouwen, kraag 
Daarna het in elkaar zetten ik houd er niet zo van. Ik vind breien heerlijk maar het in elkaar zetten altijd wat minder. Dit moet ook nauwkeurig en netjes gebeuren omdat je trui anders ook niet lekker draagt. Vooral het inzetten van de mouwen is een werkje wat je netjes moet doen.

zelfgebreide trui in elkaar zetten, eerst de schoudernaden 
mouwen inzetten gebreide trui, vast zetten met veiligheidsspelden 
De mouwen van je breiwerk inzetten is best lastig en hangt ook van je patroon af. Nu moet ik zeggen dat deze mouwen perfect pasten. Ik heb ze eerst vast gezet met veiligheidsspelden en daarna vast genaaid. Altijd aan de voorkant beginnen als je dan een beetje moet smokkelen omdat je niet uitkomt kun je dit aan de achterkant doen.

in elkaar zetten breiwerk 
Ik naai de trui altijd aan de goede kant aan elkaar en zo krijg je een mooi resultaat. Opletten dat je je breiwerk niet aan elkaar naait voor een filmpje hoe dit moet KLIK HIER

de kraag voor je zelfgebreide trui niet moeilijk om te maken 
Toen de kraag viel eigenlijk best mee. De twee lapjes eerst in elkaar draaien en dan vastzetten. Hierna bevestigen op de hals. Ik heb nog wel een rondje vasten gehaakt rondom de hals, omdat deze kraag best zwaar is en ik bang was dat het zou gaan lubberen.

draadjes afhechten breiwerk 
Goed je trui zit in elkaar dan al de losse draadjes nog even netjes afhechten en je trui is klaar.

Ik heb deze trui met heel veel plezier gebreid en vind het patroon geweldig dit is echt een blijvertje niet te dikke wol nemen. Gebreid op naalden nr 3 en hier komen zeker nog meer versies van in een effen kleurtje of met een mooie kabel.

fijne zelfgebreide trui gratis breipatroon 

Overzichtsfoto beetje donker maar hier zie je goed de pasvorm van de trui. Deze trui zit echt heerlijk en is ook niet te warm kun je gewoon in huis aan als de verwarming aanstaat.


Reacties

mooie trui maar moet je dan meerdere of minderen dat snap ik niet zo goed ik wil ook proberen een simpele trui te breien kunt u mij misschien pb sturen ellysharona? alvast bedankt