Truitje breipatroon uit de jaren 40 ik ben begonnen met breien

Ik had nog steeds zo'n zin om eens met een oud patroon te beginnen. Nu heb ik fijne wol liggen om een trui mee te breien.

Van deze gemĂȘleerde wol voor naalden nr. 2,5 / 3 heb ik al een trui voor vriendlief gebreid zie hier

Het leuk me leuk en ook wel een beetje flauw om van dezelfde wol ook iets voor mezelf te breien, maar nu nog een patroon.

Ik houd van korte strakke truien dus waag me nu aan een patroon uit de jaren 40 de tijd waarin veel korte strakke truitjes gebreid werden ook doordat er gebrek aan breiwol was.

Hier een foto en het breipatroon:

prachtig truitje om zelf te breien met gratis breipatroon 

KLIK OP DE AFBEELDING VAN HET PATROON VOOR VERGROTING


breipatroon jaren 40 voor een leuk truitje 
Ik ben eerst maar met een proeflapje begonnen en gelukkig staan de maten ook in centimeters vermeld. Ik heb nu maat 38 maar als je gaat meten heb je van dit patroon toch echt maat 44 nodig !!
Wel apart dat de maten in de jaren zo veranderd zijn.

Dus zoals gezegd eerst een proeflapje en ik kom iets breder uit ipv 25 steken 10 cm wordt het 25 steken 11 cm. Ik kan dus gewoon maat 44 aanhouden dat is wel fijn dan kun je ook bij de armsgaten gewoon het patroon volgen. Als je proeflapje heel veel afwijkt moet je het aantal steken aanpassen en dat wordt een heel rekenwerk bij het meerderen en minderen in het patroon.

voor een goed passende trui zeker een proeflapje breien


Ik heb dus 106 steken opgezet en ben met het boord begonnen en hierna in tricotsteek verder. Het wordt echt een smal truitje. Het wordt nog spannend of deze gaat passen.

Eerst maar een stuk breien en dan voor me houden om de breedte te checken. Deze wol geeft wel een heel ander effect als de angorawol van de foto natuurlijk. Als het patroon goed is is dit ook altijd een optie om nog eens te proberen. De lijnen bij de schouder hoef ik ook niet te doen want met deze gekleurde wol ga je hier toch bijna niets van zien.

breipatroon voor strak en kort truitje jaren 40 breipatroon 
Het  breit wel lekker snel met zo weinig steken op de naald en het wordt ook niet zo'n lange trui. Ik ben met veel plezier aan het breien.  Wordt vervolgd....

KLIK HIER VOOR HET RESULTAAT VAN DIT BREIPATROON 

Mijn trui is klaar en geweldig gelukt precies zo als ik wilde kort, strak en prima pasvorm.



Reacties